اینفوگرافیک|رسانهها قبل از مردم کرونا گرفتند
به گزارش گروه فضای مجازی ، رسانهها پیش از ورود کرونا به ایران به سیاق فیلمهای سینمایی اقدام به بزرگنمایی بیش از حد این بیماری کردند. در حالی که آنفلوانزا در همین پاییز ۹۸ جان بیش از ۱۱۰ نفر از هموطنان ما را گرفت.
کاتالیزورهای بحران کرونا در رسانه
کرونا در شرایطی وارد ایران شد که جو افکار عمومی به تبع جریانات آبان ماه سانحه هواپیمای اوکراینی و انتخابات به شدت دوقطبی و دچار بحران اعتماد و سرمایه اجتماعی بود.
چند صدایی در بین نهادها و مسئولین
فقدان یک ستاد مرکزی برای اطلاع رسانی و بعضا تسویه حسابهای سیاسی، به اخبار ضد و نقیض کرونایی انجامید و ابتکار از دست رسانههای رسمی خارج شد.
سنتی عملکرد رسانه ملی
در رسانه ملی اخبار کماکان یک طرفه، مستقیم و به شکلهای سنتی از جمله گزارش، مصاحبه و ... با کمترین خلاقیت هنری به مخاطب ارائه میشود.
توهم دانایی کل و نادانی محض
با وجود فضای مجازی، رسانههای رسمی همچنان با پیش فرض پزشک بیمار که بیمار را در جایگاه نادان و فاقد حق دانستن فرض میکند. اقدام به پاسخگویی به سوالات مردم میکنند.
غفلت از پتانسیلهای رسانه در مدیریت بحران
رسانههای رسمی ایران برنامه کار آمدی برای ایجاد حس خوب، آرامش، سرگرمی و ... در ردههای مختلف سنی برای شرایط بحرانی ندارد؛ لذا دچار نصیحت ... صرف میشوند.
عدم تناسب با واقعیتهای اجتماعی
با توجه به ایجاد شکاف کاذب میان آموزههای دینی و مسائل بهداشتی در فضای مجازی که موج وسیعی از اخبار نادرست و تحلیلهای غلط در جامعه ایجاد کرد، رسانه ملی برای انعکاس حقیقت اقدامی نکردند.
منبع: مرکز پژوهشی آرا اندیشکده اسرا